منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / عوامل ایجاد کننده ی آسیب های مو

عوامل ایجاد کننده ی آسیب های مو

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل آسیب و خشکی موها

مقاله‌ای که در ادامه خواهیم خواند به بررسی عوامل مختلفی که موجب آسیب رسانی به موها می‌گردد از نظر خانم دکتر گیتا فقیهی استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌پردازد.

خشکی پوست و مو یک مشکل رایج است. از نظر زیبایی، موی خشک مات به نظر می‌رسد و براقیت خود را از دست داده و همچنین شادابی خود را از دست می‌دهد. هیچکس از خشکی پوست و مو در امان نیست و این مشکل بسیاری از افراد را بدون توجه به سن، جنس و نوع پوست درگیر می‌کند.
مو در اثر خشکی به شدت آسیب می‌بیند. در مواردی حتی مو می‌تواند در ریشه چرب و در ساقه و انتها خشک باشد. به هر ترتیب اگر خشکی بطور مناسب درمان نشود، در همه موارد، می تواند منجر به تخریب گسترده به همراه شکستن ساقه‌ی موها شود. ایجاد موهای خشک، می‌تواند توسط عوامل بسیار گسترده‌ای آغاز شود. علت هرچه که باشد نتیجه یک چیز است، از دست رفتن رطوبت ساقه موها، این موجب شکنندگی موها می‌شود. هنگامی که موها شکننده‌اند به این معنی است که ساقه‌ ی مو تخریب شده و بسیار مستعد آسیب است و بنابراین موها به آسانی و بدون فشار زیاد می‌شکنند.
خشکی پوست سر، با خارش، پوسته پوسته شدن و گاهی اوقات با افزایش میزان ریزش مو مشخص می‌شود. در حالی که دلیل نهایی، کاهش در مقدار مناسب چربی‌های مو و سطح پوست سر می‌باشد. دلایل متعددی برای این وضعیت وجود دارد. بسیاری از دلایل را می‌توان به راحتی جلوگیری کرده و همه عوامل را می‌توان با سهولت نسبی درمان کرد. چربی موجود در پوست سر و مو توسط غدد سباسه ترشح می‌شود برای حفظ تعادل چربی طبیعی در مو و پوست سر لازم است. هنگامی که مقدار زیادی از این چربی‌های طبیعی به دلایل مختلفی وجود نداشته باشند، مو شکننده می‌شود و پوست سر خشک و پوسته پوسته می‌شود.
استفاده از شامپوهای کف زای غلیظ (harsh) یکی از شایع‌ترین دلایل برای توسعه خشکی پوست سر است. اساسا مواد شیمیایی موجود در برخی شامپوها باعث حذف بیش از حد چربی طبیعی مو و پوست سر می‌شود، در نتیجه باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر و مو می‌شود که باعث از بین رفتن جلا یا حالت طبیعی مو می‌شود. آب سخت ( آبی که دارای املاح معدنی زیاد برای مو می باشد) نیز ممکن است باعث خشکی پوست سر شود. حتی اگر ازشامپوئی برای موها و پوست سر خشک شما تجویز شود، اگر با آب سخت استفاده شود آن نیز موثر واقع نخواهد شد. برای جلوگیری از سختی آب لازم است آب تصفیه شود و برای اینکار می‌توانید بر روی دوش فیلترهایی برای حذف برخی از املاح معدنی نصب کنید. این کار اجازه بازگشت سطح طبیعی از چربی را در طول زمان به پوست سر می‌دهد. رژیم غذایی همچنین می‌تواند نقش موثری دربرطرف کردن خشکی پوست سر داشته باشد.

عوامل ایجاد کننده‌ی آسیب‌های مو

استفاده از اسید های چربی ضروری ،امگا3

غدد سباسه نیاز به مواد مغذی مناسب برای انجام وظایف خود دارند. اگر مواد مغذی به بدن نرسد غدد سباسه چربی تولید نمی‌کنند و در نتیجه باعث خارش پوست سر و خشکی مو می‌شود.یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در ریزش مو، مواد شیمیایی مضر است که به منظور تحریک مو در تونیک‌های ضد ریزش موی موجود در بازار وارد می‌شوند.

عوامل ایجاد خشکی موها

1-علل ارثی و ژنتیکی (نژاد سیاه عموما موهای خشک و وز دارند)
2-آرایش بیش از حد موها (استفاده از ژل، تافت، اسپری، اتو مو و رنگ مو به میزان زیاد و یا فر کردن که موها را تحت تاثیر مواد شیمیایی بسیار مضر قرار می دهد. استفاده بیش از حد حرارت مثل سشوار موها را به شدت خشک می نماید)
3-آسیب های محیطی
دماهای خیلی بالا و خیلی پائین می‌توانند بافت مو را تحت تاثیر قرار دهند. قرار داشتن طولانی مدت در معرض آفتاب و باد می‌تواند منجر به خشکی موها شود. کلری برای موها بسیار خطرناک است بنابراین هنگام شنا دراستخرهای حاوی کلر باید بسیار مراقب باشید. آب‌های شور و دارای مقدار زیاد مواد معدنی و نیز مواد شیمیایی مضر نیز موها را خشک می‌کنند.
4-استفاده از شوینده های سولفاته
5-استفاده از تونیک‌های دارای الکل
6-عدم نوشیدن آب کافی
7-استفاده از محصولات با پایه‌ی غیر از آب، نظیر چربی و روغن و...
8-آسیب مکانیکی ناشی از دستکاری زیاد، کشیدن موها با کش، گیره فلزی و...
9-استفاده از آب‌های با سختی بالا
سختی آب با میزان کلسیم آن تعیین می‌شود و این عنصر یکی از دلایل مهم خشکی موهاست که به دو شکل در خشکی موها موثر است
9-1-کلسیم رطوبت را از موها جذب کرده و موجب سبک شدن آنها می‌شود. کلسیمی که بر روی پوست سر جمع می‌شود می‌تواند موجب پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره شود.
9-2-کلسیم می‌تواند با رسوب در دهانه ی فولیکول موجب خفه شدن فولیکول‌ها و مرگ آنها شود. این حتی می‌تواند جلوی رشد مجدد موهای جدید را نیز بگیرد.
10- شستشوی بیش از حد موها
درماتیت تماسی (contact dermatitis ) در پوست سر هنگامی ایجاد می‌شود که پوست در اثر حساسیت به محصولات بهداشتی پوست، دچار خشکی، التهاب و خارش می‌شود.
همچنین خشکی پوست سر می‌تواند در اثر التهاب شوره ای (seborrheic dermatitis ) ایجاد شود که پوست چرب وخارش دار است. در این عارضه، پوست قرمز و چرب با تکه‌های پوسته‌ ی سفید یا زرد و خشک پوشیده شده است که در نهایت منجر به شوره می‌شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : آنالیز پوست و مو

عوامل درونی خشکی موها

1-سن و یائسگی

باعث ایجاد تغییراتی در مقادیر هورمون‌ های تولید شده در بدن می‌ گردند. اثرات جانبی رایج آن شامل خشکی موها و حتی ریزش مو است. حاملگی نیز سطوح هورمون‌ ها را تحت تاثیر قرار داده و می‌ تواند منجر به ایجاد موهای خشک تا اتمام حاملگی و تثبیت مقادیر هورمون‌ ها گردد. باید در نظر داشت که خشکی موها می‌ تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری در بدن باشد.

2-تغذیه ی بد

رژیم غذایی ناکافی، مشکلات گوارشی و بیماری‌ ها تاثیر گذارند.

3- Anorexia nervosa

که یک اختلال روانی است که شخص در آن برای کاهش وزن از خوردن غذا امتناع می‌ کند که منجر به ایجاد کمبودهای تغذیه‌ ای و در نتیجه خشکی موها می‌ گردد.

4-سندرم Menkes

این سندرم ( که به آن بیماری موهای فلزی، سندرم موی فر خورده ی Menkes و بیماری موهای فرفری نیز می‌گویند. ) یک بیماری بسیار جدی است که در اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شود. در این اختلال سلول‌های بدن نمی‌توانند مقدار مناسب مس جذب کنند. میزان پائین مس ساختار استخوان‌ها ، پوست، مو، عروق خونی و اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موی خشک تنها یک نشانه‌ی کوچک اما قابل توجه سندرم Menkes است.

5-کم کاری غده ی پاراتیروئید

غدد پاراتیروئید به کنترل جذب و دفع کلسیم توسط بدن کمک می‌کند. کم کاری پاراتیروئید یک اختلال درون ریز است که در آن غدد موجود در ناحیه‌ی گردن به اندازه ی کافی هورمون پاراتیروئید ترشح نمی‌کنند. این اختلال می‌تواند در اثر آسیب به غدد در طی جراحی‌های سر و گردن ایجاد شود. علائم شامل پوست و موی خشک ، کاتاراکت، گرفتگی عضلانی و اسپاسم عضلات است.

6-کم کاری غده‌ی تیروئید

در این عارضه غده‌ی تیروئید پروانه‌ای شکل موجود در ناحیه‌ی جلوی گردن، به اندازه‌ی کافی هورمون ترشح نمی‌کند. موهای خشک تنها یک تغییر فیزیکی ناشی از این اختلال در بیمار است. از علائم دیگر می‌توان به چاقی، خستگی، بیحالی، ضعف و دردهای عضلانی یا مفصلی اشاره کرد.

7- تغییرات هورمونی شدید می تواند منجر به خشکی پوست سر شود

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

8-کمبود ویتامین‌ ها

ویتامین‌های گروه B و همچنین روی (Zn ) آب و هوا می‌تواند خشکی پوست سر را بهبود دهد یا آن را در برابر خشکی تحریک کند. دمای بیش از حد، نور شدید آفتاب و شرایط آب و هوایی خشک، در خشکی پوست سر نقش دارند. موهای خشک در نگاه اول، حالت مات دارند . بدون درخشندگی به نظر می‌رسند و وقتی آنها را لمس می‌کنید، حالت زبر و غیر قابل انعطاف دارند. هنگام برس زدن، خوب حالت نمی‌گیرند و به صورت وز وز در می‌آیند.

کلینیک پوست و مو صدف اصفهان ، همراه با تیم حرفه‌ای و پزشکان مجرب، لیزرهای جوانسازی شما را با جدیدترین دستگاه‌ها، به بهترین شکل ممکن و بروزترین تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌دهد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آشنایی با بیماری های شایع پوستیآشنایی با بیماری های شایع پوستی

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست در اصفهان است که شما می‌توانید برای تشخیص و درمان مشکلات پوستی به آن مراجعه نموده و توسط متخصص پوست و مو تحت درمان قرار گیرید ... ادامه مطلب

بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟

دوران نقاهت بعد از کاشت دائم مو به دلایل متفاوتی بستگی دارد. این امر می تواند در ایجاد نتایج متفاوت در هر فردی به نوعی تأثیر گذار باشد. ... ادامه مطلب

خال بکر چیست؟خال بکر چیست؟

خال بکر به دلیل رشد بیش از حد اپیدرم (لایه فوقانی پوست) ، سلول های رنگدانه ای (ملانوسیت ها) و فولیکول های مو بوجود می آید. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین