منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / اگزما صورت و التهاب پوستی آلرژیک

اگزما صورت و التهاب پوستی آلرژیک

آنچه در این مطلب میخوانید

اگزما پوستی انواع مختلف ومتفاوتی دارد اما رایج‌ترین نوع اگزما، اگزما صورت و اطراف چشم است. اگزما صورت یک التهاب پوستی آلرژیک است که بیشتر در اطراف چشم نوزادان رخ می‌دهد و در واقع به اگزما کودکان شناخته می‌شود. هرچند مهم نیست چه سنی دارید، ممکن است ناگهانی به اگزما پوستی صورت و التهاب پوستی آلرژیک دور چشم دچار شوید و به یک درمان نیاز دارید.

اگزما صورت و التهاب پوستی آلرژیک

1) اطلاعات اولیه را یاد بگیرید
اگزما پوستی صورت یا التهاب پوستی آلرژیک یک مشکل پوستی است که که بیشتر در دوران کودکی رخ می‌دهد. این مشکل به تب یونجه و آسم نیز مرتبط است. به این معنی که اگر یکی از این بیماری‌ها را داشته باشید امکان بروز این مشکل در شما بیشتر است. التهاب پوستی آلرژیک یا اگزما پوستی یک پاسخ ایمنی است. بدن گیج می‌شود و به یک محرک به شدت پاسخ می‌دهد که به التهاب پوستی منجر می‌شود.

۲) نشانه‌ها را بشناسید

ممکن است جوش‌ های کوچکی ببینید که می‌خارند. همچنین قسمت‌هایی خارشی روی پوستتان خواهید دید که معمولا قهوه‌ای یا قرمزاند. به‌علاوه، جوش‌ها ممکن است مایعی تراوش کنند و ممکن است پوست فلس مانند و خشکی داشته باشید.

۳) بدانید عملکرد اگزما پوستی صورت چگونه است

التهاب پوستی آلرژیک می‌توانند بیایند و بروند. وقتی نشانه‌ها بدتر می‌شوند، flare up نامیده می‌شود. هرچند، ممکن است مدتی طولانی بدون داشتن نشانه‌ای باشید.

۴) بدانید التهاب پوستی آلرژیک چگونه منتقل می‌شود

این مشکل ویروسی نیست. یعنی از با در تماس بودن با فردی که این مشکل را دارد به شما منتقل نمی‌شود. هرچند می‌تواند از والدین به کودک به طور ارثی منتقل شود.

۵) آگاه باشید که اگزما پوستی یا التهاب پوستی آلرژیک چگونه می‌تواند دیدتان را تحت تاثیر بگذارد

ممکن است برای دیدتان مشکل ایجاد کند. اگر فکر می‌کنید که به تازگی دیدتان با شعله‌ور شدن این مشکل دچار مشکل شده است، با پزشکان کلینیک صدف مشورت کنید. یکی از راه‌هایی که ممکن است برای دیدتان مشکل ایجاد کند این است که، پوست اطراف چشمتان می‌تواند قرمز و پف کرده شود. اگرچه این مریضی به رخدادهای مهم‌تری از جمله آب مروارید و گسلش خودبه خودی شبکیه‌ی چشم ارتباط داده شده است، حتی زمانی که درمان شده باشد.

علت و درمان اگزما

درمان اگزما پوستی صورت و دور چشم

۱) از یک کمپرس یخ برای اطراف چشمتان استفاده کنید
استفاده از سرما می‌تواند پایانه‌های عصبی را به طور موقتی بی‌حس کند که به کاهش حساسیت، آرام کردن پوست، وکاهش میل به خاراندن منجر می‌شود. همچنین به زدودن پوست مرده و داشتن ظاهری نرم‌تر و بهبود سریع‌ تر کمک می‌کند. در یک کاسه آب سرد و روغن حمام بریزید و اگر آب سردتر می‌خواهید، می‌توانید مقداری یخ به آن اضافه کنید. یک حوله‌ی کاغذی یا حوله‌ی تمیزی را در آب خیس کنید و روی محل به مدت ۵ دقیقه نگه دارید.

۲) به صورتتان مرطوب کننده بزنید
یک کرم یا پماد بهتر عمل می‌کنند زیرا چربی بیشتری از لوسیون دارند و بیشتر ضد آب هستند. چربی به مرطوب نگه داشتن و محافظت پوستتان بیشتر کمک می‌کند. کرمی را انتخاب کنید که معطر نباشد و مطمئن باشید که هنگام استفاده از آن داخل چشمتان نشود. زمانی که پوستتان احساس خشکی می‌کند از مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده پس از حمام یا شستن صورتتان به طور مخصوصی تاثیر گذار است. این مرطوب کننده‌ ها به نرم‌ تر کردن پوست و جلوگیری از ایجاد ناگهانی التهاب پوستی آلرژیک کمک می‌کنند.

۳) از یک کرم کورتیکواستروئید استفاده کنید
یکی از راه‌های موثر برای این مشکل استفاده از کرم‌های کورتیکواستروئید است که باعث کمک به بهبود ناگهانی اتفاق افتادن التهاب پوستی آلرژیک می‌شود. هرچند استفاده از این مورد زمانی که اگزما بسیار نزدیک به چشم باشد مشکل است. در این قسمت پوست نازک است بنابراین استفاده‌ی طولانی مدت آن می‌تواند بیشتر خطرناک باشد. باید قبل از استفاده از کرم اطراف چشمتان با یک پزشک صحبت کنید و مصرف این کرم اطراف چشمتان را به ۲ هفته یا کمتر محدود کنید.
هنگام استفاده از این کرم سعی کنید داخل چشمتان نشود.

۴) درباره‌ی مصرف آنتی بیوتیک‌های خوردنی سوال کنید
آنتی بیوتیک‌های خوردنی در بعضی مواقع که به عفونت‌های آلرژیک مبتلا می‌شوید، استفاده می‌شوند.به دلیل حساس‌تر بودن ناحیه‌ی دور چشم، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که اگر این آلرژی در حال منتشر شدن به دو یا یکی از چشم‌ هایتان است، از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : اثر کورتون بر اگزما

کنترل بیماری

۱) استرس خود را کم کنید

استرس می‌تواند این مشکل را شعله ور کند پس سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. راه‌هایی برای آرام کردن خود یا کودکتان در طی روز یاد بگیرید. محرک‌های تنش‌زا را شناسایی کنید. وقتی استرس‌تان زیاد است به عوامل تاثیر گذار بر آن فکر کنید. مسائلی که شما را نگران یا هیجان زده می‌کنند را یادداشت کنید و فکر کنید که چگونه می‌توانید استرستان را راجع به آنها کم کنید. به عنوان مثال، اگر کارتان پر استرس است، ممکن است بتوانید از رئیس‌تان بخواهید که هفته‌ای یکبار از طریق اینترنت و در خانه کار کنید.

با هوشیاری نفس بکشید تا بتوانید خود را آرام کنید. لحظه‌ای چشمانتان را ببندید. اجازه دهید نفس کشیدن ذهنتان را پر کند. روی نفس‌های آهسته و عمیق تمرکز کنید. و فقط به نفس کشیدن فکر کنید تا زمانی که احساس کردید آرام شدید. با کودکتان صدای حیوانات را تقلید کنید تا آرام شوند. با بالا بردن بازوهایشان نفس عمیق کشیدن را با آنها تمرین کنید، هنگام پایین آوردن دست‌هایشان صدای زنبور یا مار تقلید کنید. این کار به آنها کمک می‌کند تا آرام نفس کشیدن را یاد بگیرند و ذهنشان را از مسائل استرس‌زا منحرف کنند.

۲) خودتان را نخارانید
خاراندن فقط باعث بدتر شدن خارش می‌شود.در واقع زمانی که اگزما اطراف چشمتان ظاهر می‌شود، خاراندن می‌تواند باعث تورم، قرمزی و پف پوست شود. همچنین خاراندن می‌تواند باعث ریزش مژه و ابروهایتان شود. اگر شما یا کودکتان در خواب خود را می‌خارانید، سعی کنید دستکش بپوشید یا ناخن‌هایتان را کوتاه کنید تا این مشکل کمتر شود.

۳) آنتی هیستامین مصرف کنید
آنتی هیستامین‌های بدون نسخه مانند لوراتادین و فکسوفنادین، می‌توانند به کنترل نشانه‌های التهاب پوستی آلرژیک کمک کنند. از آنجایی که این بیماری به آلرژی‌های دیگری از جمله تب یونجه مربوط است، آنتی هیستامین می‌تواند این بیماری، به خصوص خارش آن را آرام کند. دستورات آنتی هیستامینی که انتخاب می‌کنید را پیروی کنید. اکثرا آنتی هیستامین‌های غیر خواب آور را روزی یکبار مصرف می‌کنند. با شعله‌ور شدن آلرژی، یک دوره‌‌ی مصرف را شروع کنید. هرچند اگر بخاطر اگزما برای خوابیدن مشکل دارید، یک آنتی هیستامین خواب آور می‌تواند به خوابیدن شما در شب کمک کند.

۴) آلرژن‌ها و محر‌ک‌ها را شناسایی کنید
آلرژ‌ن‌ها و محرک‌ها می‌توانند به شعله‌ور شدن بیماری کمک کنند. سعی کنید با به آرامی عوض کردن محصولات آرایشی بهداشتی خود بفهمید کدام موارد شما را اذیت می‌کنند و آن‌ها را استفاده نکنید. هنگامی که بیماریتان شعله‌ور می‌شود، بهتر است از آرایش کردن به طور کلی صرف نظر کنید. صورت و ناحیه‌ی چشم می‌توانند به طور مخصوصی مشکل‌زا باشند زیرا محصولات زیادی در این ناحیه به خصوص در زنان استفاده می‌شوند. ضد آفتاب، آرایش، صابون و عطر همگی می‌توانند بیماری را شعله‌ ور کنند.

۵) از مصرف بعضی غذاهای خاص بپرهیزید
هرچند غذاهای آلرژیک تعریف به خصوصی دارند (غذاهایی که باعث پاسخ شدید و ناگهانی سیستم ایمنی بدن می‌شوند) غذاهای دیگر نیز باعث شعله‌ور شدن بیماری می‌شوند. برای مثال شیر گاو و آجیل درختی می‌توانند اینکار را انجام دهند. اگر در حال شیردهی به نوزادی با اگزما هستید، باید از خوردن آجیل درختی خودداری کنید زیرا ممکن است آن را به فرزندتان منتقل کنید. غذاهای آلرژیک نیز می‌توانند باعث شعله‌ور شدن بیماری شوند. اگر به غذای خاصی شک دارید، شروع به یادداشت غذاهایی که می‌خورید کنید تا بتوانید دنبال کنید که چه غذاهایی حساسیت شما را تشدید می‌کنند.

۶) صابونی را انتخاب کنید که بیش از حد مرطوب کننده باشد
هنگام شستن صورتتان از صابونی استفاده کنید که چربی زیادی داشته باشد نه صابونی که صورتتان را خشک می‌کند. همچنین صابون غیر معطر انتخاب کنید. از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده نکنید زیرا پوستتان را خشک می‌کنند. همچنین از صابون‌هایی که آلفا هیدروکسی اسید دارند استفاده نکنید، زیرا می‌توانند رطوبت را از پوستتان بشویند. به دنبال پاک کننده‌هایی باشید که روی آنها “نرم” و “غیرمعطر”نوشته شده است.

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

۷) پوستتان را از نور خورشید و گرمای زیاد دور نگه دارید
این مورد شامل مواردی مانند آب داغ، نور مستقیم خورشید و آب و هوای گرم است.
از آب ولرم برای حمام یا شستن صورت خود استفاده کنید. از استفاده از آب داغ بپرهیزید زیرا می‌تواند پوست حساس شما را تحریک کند.
در هوای گرم به مدت طولانی نایستید. گرما به راحتی پوست شما را تحریک می‌کند و باعث تورم بیشتر می‌شود.

در کلینیک تخصصی پوست و زیبایی صدف اصفهان از به روزترین روش‌های مراقبت و درمان پوست همراه با پیشرفته ترین دستگاه‌های تخصصی لیزر جوانسازی برای فرایند درمانی شما استفاده می‌شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رزیتا ماهور [ 1402-07-05 ]
سلام خانم دکتر من پوست خیلی چربی دارم و همیشه صورتم پر از جوش و آکنه هست هر درمانی هم انجام دادم فایده نداشت چند مدته شوره سر گرفتم و به صورت لکه های پوسته پوسته روی سرم زده شده هیچ سوزشی هم نداره فقط خیلی کم خارش داره .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دستگاه لیزر دایود چگونه عمل میکند؟دستگاه لیزر دایود چگونه عمل میکند؟

دستگاه لیزر دایود پرکاربردترین دستگاه لیزرموهای زائد است. دستگاه لیزر دایود دیلر، مناسب تمام نواحی بدن و تمام تیپ‌ های پوستی است. ... ادامه مطلب

درمان اسکار آکنه با لیزردرمان اسکار آکنه با لیزر

آکنه به دلیل بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی ، پوست مرده و باکتری ایجاد می‌ شود. با وجود آکنه منافذ پوست ملتهب شده و در نهایت می‌ ترکند. ... ادامه مطلب

رینوپلاستی غیر جراحی با تزریق ژلرینوپلاستی غیر جراحی با تزریق ژل

عمل رینوپلاستی در واقع رفع عیوب و زیبا سازی بینی است که بدون عمل جراحی تهاجمی و صرفاً با تزریق فیلر صورت می‌ گیرد . ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین