منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا مکمل های بدنسازی باعث ریزش مو می شوند؟

آیا مکمل های بدنسازی باعث ریزش مو می شوند؟

مکمل بدنسازی، جزء یکی از مهم ترین پروتئین ها و ویتامین هایی هستند که اغلب بدنسازان در ورزش برای افزایش حجم عضلات از آن استفاده می کنند که با توجه به مواد تشکیل دهنده ای که دارند دارای انواع متفاوت و گسترده ای هستند. این مکمل ها تقویتی هستند و در راستای عضله سازی و تقویت عضلات استفاده می شود؛ اما ممکن است مصرف این مکمل ها دارای عوارضی باشد که وابسته به نوع سیستم ایمنی فرد ورزشکار درگیر این عوارض گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مکمل های بدنسازی به دلیل ترکیباتی که دارند، در صورت استفاده بیش از اندازه می توانند روی اندام بدنی ما تأثیر داشته باشند. استفاده بیش از اندازه از این مواد، می تواند به مرور منجر به ایجاد عوارض جانبی و غیرقابل جبران شود. یکی از این عوارض که رایج ترین مورد است، ریزش مو و افزایش موهای زائد پس از مصرف مکمل های ورزشی ا‌ست.

مکمل بدنسازی چیست؟

مکمل بدنسازی یک ماده خوراکی برای افراد ورزشکار و بدنسازی است که به دنبال افزایش توده عضلانی هستند. این مکمل ها در عین حال که وزن را افزایش می دهند و باعث عضله سازی می‌شوند، درصد چربی را نیز کم می کنند. همچنین قدرت بدنی را افزایش داده و حرکات ورزشی را تسهیل می کند.

آیا مکمل های بدنسازی باعث ریزش مو می شوند؟

مکمل های ورزشی مانند شیک های پروتئینی، کراتین و مکمل های هورمون رشد حاوی عناصری هستند که مسئول افزایش تستوسترون در بدن مردان هستند. افزایش سطح تستوسترون منجر به افزایش عضلانی مورد نظر مردان می گردد. از طرفی باعث افزایش دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود. DHT هورمونی است که در صورت مقادیر بیش از حد، موجب از بین رفتن فولیکول های مو می شود. بنابراین، افزایش سطح DHT منجر به ریزش مو و طاسی می شود.

افزایش موهای زائد با مصرف مکمل های بدنسازی

مکمل های بدنسازی مانند شیک های پروتئینی، کراتین و مکمل های هورمون رشد حاوی عناصری هستند که مسئول افزایش تستوسترون در بدن مردان هستند. افزایش سطح تستوسترون موجب افزایش موهای زائد می شود.

مکمل های بدنسازی باعث ریزش مو

تأثیر مکمل های ورزشی بر ریزش مو

۱.ریزش مو و پروتئین وی

پروتئین برای رشد هورمون حیاتی است؛ اما برخی از عناصر موجود در انواع خاصی از شیک های پروتئینی باعث ریزش مو می شوند. این موارد شامل پودر پروتئین وی تقلبی می باشند که دارای هورمون رشد هستند یا وی پروتئینی که دارای اسیدهای آمینه شاخه ای هستند.

۲.ریزش مو و کراتین

کراتین از نظر علمی برای تقویت ماهیچه ها ثابت شده است. در واقع کراتین مستقیماً به فولیکول‌های مو حمله نمی‌کند؛ اما میزان تستوسترون را در جریان خون افزایش می‌دهد. در نتیجه چیزی به نام DHT تولید می شود که ثابت شده است ریزش مو را در افرادی که سابقه خانوادگی طاسی دارند، تسریع می کند.

۳.ریزش مو و مکمل های حاوی DHEA

یکی دیگر از اجزای مکمل تمرینی است که اثرات مثبت بسیاری بر بدن دارد. افزایش قدرت عضلات و بهبود کارایی سیستم ایمنی بدن از مزایای آن است. همچنین DHEA اغلب در مکمل های بدنسازی برای افزایش متابولیسم استفاده می شود. مکمل DHEA مانند کراتین به طاسی با الگوی مردانه کمک می کند. به عبارتی مسیری که از طریق آن آلوپسی آندروژنیک ایجاد می شود یکسان است. DHEA باعث افزایش میزان تستوسترون در خون می شود که منجر به ریزش مو در افرادی می شود که مستعد الگوی مردانه هستند.

عوارض مکمل بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی می‌تواند عوارض مختلفی برای شما داشته باشد و گاهی آسیب جدی به بدن وارد کنند از جمله:

 اينستاگرام کلينيک صدف

روش های پیشگیری از ریزش مو و موی زائد در بدنسازی

با خواندن مطلب درمان ملاسما یا لک صورت آگاهی خود را درباره این بیماری افزایش دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سارا افشار [ 1402-08-14 ]
من چند سال بود که باشگاه میرفتم یکسال قبل شروع کردن خوردن مکمل ها از انواع پودر و آمپول و موهای زائد روی بدنم زیاد شد دستهام و صورتم مو زائد میزد بعد متوجه شدم که از مکمل ها بوده و لیزر کردم و دیگه ادامه ندادم خوردن مکمل ها رو

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تنبلی تخمدان و جوش صورتتنبلی تخمدان و جوش صورت

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک، یکی از اختلالات شایع غدد درون ریز در زنان است که حدود 15-10 درصد از آنان را در سنین باروری مبتلا میسازد ... ادامه مطلب

جوانسازی و ترمیم پوست با لیزر فرکشنال CO2جوانسازی و ترمیم پوست با لیزر فرکشنال CO2

لیزر فرکشنال بهترین روش درمانی منفرد برای جوانسازی و رفع چین و چروک پوست است. چنانچه قصد جوانسازی پوست و رفع چین و چروک های پوستی را دارید این مقاله ... ادامه مطلب

علائم و درمان پسوریازیس سرعلائم و درمان پسوریازیس سر

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که دلیل مبتلا به آن اختلال در سیستم ایمنی می باشد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین