منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / بیماری کچلی تغییر دهنده رنگ(تینه آ ورسیکالر) چیست؟

بیماری کچلی تغییر دهنده رنگ(تینه آ ورسیکالر) چیست؟

قارچ مالاسزیا نوعی مخمر است که در سطح پوست یافت می شود و مشکلی برای سلامتی فرد ندارد. در واقع، بسیاری از میکروبیوتاها (یا ارگانیسم های میکروسکوپی)، از جمله مخمرهایی مانند مالاسزیا، که در جوامع بزرگ روی پوست شما زندگی می کنند، از شما در برابر عفونت ها و سایر عوامل بیماری زا محافظت می کنند. آنها در کنار سلول های بدن شما در روابط همزیستی زندگی می کنند، با سلول های پوست و ارگانیسم های کوچک که از یکدیگر حمایت می کنند و از یکدیگر سود می برند.

آنچه در این مطلب میخوانید

با این حال گاهی اوقات، این مخمر می تواند خارج از کنترل رشد کند و بر رنگ طبیعی یا رنگدانه پوست شما تأثیر بگذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است لکه هایی از پوست ایجاد شود که روشن تر یا تیره تر از پوست اطراف باشد. این عارضه که مسری نیست، به نام تینه آ ورسیکالر یا پیتریازیس ورسیکالر شناخته می شود. درمان این بیماری پوستی معمولاً زمان زیادی نیاز دارد. حتی با وجود از بین رفتن عفونت قارچی، پوست به چند هفته یا چند ماه زمان نیاز دارد تا تغییر رنگ ایجاد شده بر روی خود را ترمیم کند.

پبا این وجود عفونت ممکن است هنگامی که آب و هوا گرم تر و مرطوب تر می شود، بازگردد. اگر این بیماری مکرر ایجاد شود، معمولاً توصیه می شود که حتما جهت بررسی و درمان به پزشک مراجعه شود.

علت تینه آ ورسیکالر

قارچی که به طور طبیعی در منافذ پوست زندگی می‌کند، بیش از حد تکثیر می‌شود و باعث رنگ پوست غیریکنواخت می‌شود. این قارچ در هوای گرم و مرطوب رشد می‌کند، بنابراین این عارضه معمولاً در تابستان شعله‌ور می‌شود. این قارچ همچنین پوست چرب را ترجیح می‌دهد. افراد دارای سیستم ایمنی تضعیف‌شده هم بیشتر در معرض قارچ هستند.

علائم تینه آ ورسیکالر

لکه های پوسته پوسته شده قابل توجه ترین علامت تینه آ ورسیکالر است که معمولاً روی بازوها، قفسه سینه، گردن یا کمر ظاهر می شوند. این لکه ها ممکن است:

  1. روشن تر (شایع تر) یا به رنگ تیره در اطراف پوست ظاهر شود.
  2. می تواند در رنگ های صورتی، قرمز، برنزه یا قهوه ای روی پوست دیده شود.
  3. معمولاً خشک، همراه با خارش و پوسته پوسته شدن است.
  4. احتمالاً برجسته تر با زبر تر از پوست است.
  5. معمولاً در دمای خنک و کم رطوبت از بین می رود.
  6. ممکن است دچار خارش پوست نیز شوید.

Tinea versicolor وقتی در افرادی که دارای پوست تیره هستند ایجاد می شود، ممکن است منجر به از بین رفتن رنگ پوست (معروف به hypopigmentation) می شود. در بعضی افراد هم به جای روشن شدن پوست، پوست تیره می شود. این بیماری به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته شده است.

عوامل خطر تینه آ ورسیکالر

عوامل محیطی و بیولوژیکی مختلف می توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دهند، از جمله:

بیماری کچلی تغییر دهنده رنگ

تشخیص تینه آ ورسیکالر

اگر لکه هایی با رنگ عجیب و غریب روی پوست شما ایجاد شد و نمی توانید آنها را در خانه درمان کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما پوست شما را معاینه می کند و ممکن است فقط با نگاه کردن به لکه ها متوجه شود که آیا کچلی دارید یا خیر. اگر تشخیص را نتوان با نگاه کردن به پوست انجام داد، پزشک ممکن است یک خراش دادن پوست انجام دهد. خراش دادن پوست با خراش دادن به آرامی پوست، سلول‌ها را برای آزمایش از پوست شما جدا می‌کند.

سلول ها در زیر میکروسکوپ مشاهده می شوند تا ببینند آیا مخمری دارند که باعث این وضعیت می شود یا خیر. پزشک شما می تواند یک میکروسکوپ هیدروکسید پتاسیم انجام دهد. در این روش، پزشک نمونه‌ای از پوست می‌گیرد، آن را روی یک اسلاید میکروسکوپ با محلول ۲۰ درصد KOH قرار می‌دهد و در زیر میکروسکوپ به دنبال قارچ‌های مخمر یا هیف می‌گردد. همچنین ممکن است پزشک از پوست آسیب دیده بیوپسی یا نمونه بافتی بگیرد و از نظر قارچ روی لایه بیرونی پوست آزمایش کند.

نمونه‌ای از قارچ روی پوست را می‌توان در کشت قارچ نیز آزمایش کرد تا ببیند آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. پزشک همچنین ممکن است از لامپ وود برای بررسی پوست شما استفاده کند. این دستگاه مخصوص که از نور ماوراء بنفش استفاده می کند، در فاصله ۴ تا ۵ اینچی از پوست شما قرار می گیرد. اگر مخمر وجود داشته باشد، پوست آسیب دیده زیر نور زرد یا سبز به نظر می رسد.

آیا تینه آ ورسیکالر واگیر دارد؟

خیر، این بیماری غیرمسری است.

عوارض احتمالی تینه آ ورسیکالر

كچلي‌ تغييردهنده‌ رنگ‌ درمان‌ نشده‌ به‌ مدت‌ نامحدودي‌ باقي‌ مي‌ماند؛ ولي‌ به‌ نظر مي‌رسد كه‌ هر از چندگاه‌ مي‌آيد و مي‌رود. حتي‌ با درمان‌ غالباً عود مي‌كند. به‌ دنبال‌ درمان‌ پس‌ از علاج‌ عفونت‌ قارچي‌ پوست ، لكه‌هاي‌ سفيد ماه‌ها باقي‌ مي‌مانند.
عود نامحدود بدون‌ درمان‌

اينستاگرام کلينيک صدف

درمان تینه آ ورسیکالر

اگر بیماری تینه آ ورسیکالر شدید بوده یا به داروی ضد قارچ بدون نسخه پاسخ ندهد، ممکن است برای درمان به داروی قوی تر تجویزی نیاز داشته باشید. برخی از این داروها داروهای موضعی بوده و باید طبق تجویز پزشک روی پوست مالیده شود. البته داروهای دیگری نیز وجود دارد که به صورت خوراکی مصرف می شود. این داروها شامل موارد زیر می شود:

حتی پس از درمان موفقیت آمیز ممکن است رنگ پوست شما برای چند هفته یا حتی ماه به همان صورت باقی بماند. همچنین احتمال بازگشت عفونت در هوای گرم و مرطوب وجود دارد. در موارد مقاوم این بیماری ممکن است برای پیشگیری از عود مجدد این بیماری نیاز به مصرف مکرر داروها داشته باشید.
رعایت برخی از توصیه ها که در زیر به آنها اشاره شده است می تواند در درمان این بیماری کمک کننده باشد:

قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، افزایش سن، برخی از بیماری ها و ... از علل اصلی ایجاد لک زیر چشم هستند. لک زیر چشم بسته به علت ایجاد، با روشای مختلفی می تواند قابل درمان باشد که برای این مهم، نیاز به مراجعه به متخصص پوست الزامی می باشد. شما برای درمان لک زیر چشم در اصفهان می توانید به کلینیک تخصصی صدف مراجعه نمایید و از تکنیکهای قابل انجام در این مرکز برای رفع این عارضه استفاده نمایید. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روشها و تعیین نوبت، با شماره تلفن های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آ قای شریفی [ 1402-08-14 ]
این بیماری قارچی موهای منو درگیر کرده و موهام شروع ب ریزش کرده از قرص فلوکونازول استفاده میکنم حالت بيضوي و متعدد، با پوسته هاي ظريف روی پوست سرم زده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع روش های پیوند موانواع روش های پیوند مو

کاشت مو به تکنیکی گفتته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهدا کننده یا همان بانک مو، به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو برده می‌شوند. از این روش بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می‌شود و طی آن ریشه‌هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می‌شوند. ... ادامه مطلب

درمان خط خندهدرمان خط خنده

خطوط لبخند یا خط خنده یکی از موارد مورد توجه بسیاری از ماست . ما در این مقاله در مورد چگونگی از بین بردن خط خنده توضیح می‌ دهیم. ... ادامه مطلب

نقش لیزر کم توان در جوانسازی پوستنقش لیزر کم توان در جوانسازی پوست

لیزر کم توان یک روش درمانی کم تهاجمی است که با طول موجی از نور کار می کند و در نواحی مختلف بدن استفاده می شود. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین