منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / علل، علائم، روش های پیشگیری ، تشخیص و درمان زخم بستر

علل، علائم، روش های پیشگیری ، تشخیص و درمان زخم بستر

زخم بستر به معنای آسیب و زخمی است که در نتیجه فشار مداوم و طولانی مدت بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می‌شود. این فشار می‌تواند به دلیل قرار گرفتن بدن در وضعیتی ثابت بر روی سطوح سخت مانند تخت، صندلی یا وسایل دیگر رخ دهد. زخم بستر نتیجه‌ای از قطع عرضی رسانه‌های خونی و اکسیژن به بافت‌ها است که باعث خسارت به سلول‌ها و بافت‌ها می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این خسارت‌ها ممکن است از سطح پوست آغاز شده و به بافت‌های زیرین پیشرفت کند. زخم بستر می‌تواند درجه‌های مختلفی از سطح آسیب داشته باشد، از جمله زخم‌های سطحی که در لایه بیرونی پوست شکل می‌گیرند تا زخم‌های عمیق که تا عمق عضلات و استخوان‌ها پیشرفت کرده و خطر عفونت و تضمین بستری آسیب بزرگتری را به همراه دارند. این عارضه اغلب در نواحی از بدن رخ می‌دهد که استخوان‌ها نزدیک به سطح پوست قرار دارند. این نواحی شامل استخوان‌های عقبی، استخوان‌های ستون فقرات، عقب پا و فقرات کمری می‌شود.

زخم بستر در افراد بستری، کسانی که توانایی تحمل فشار را ندارند و کسانی که تحرک محدودی دارند، بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین پیشگیری، تشخیص و مدیریت صحیح زخم بستر بسیار مهم است تا از عوارض و مشکلات جدی درمانی جلوگیری شود.

زخم بستر چه زمانی به وجود می آید؟

زخم بستر زمانی ایجاد می‌شود که خون‌رسانی به پوست برای بیش از 2 تا 3 ساعت قطع شود. در این صورت با آسیبی که به پوست وارد می‌شود، ابتدا ناحیه‌ مورد نظر کمی قرمز و دردناک می‌شود و هنوز آثار زخم نمایان نیست. این زخم وقتی پیشرفت می‌کند ممکن است به رنگ بنفش (کبود) مشاهده شود.

علت ایجاد زخم بستر

بیماری زخم بستر زمانی ایجاد می‌شود که یک نیرو و فشار مداوم به بافت پوست صدمه بزند. در واقع این زخم‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که بافت‌ها و رگ‌های خونی ابتدا فشرده و سپس منحرف شوند؛ زیرا در این وضعیت گردش خون بسیار ضعیف خواهد شد، که نتیجه آن چیزی جزء از بین رفتن بافت و ایجاد عفونت نیست.علل نیروی ایجاد کننده آسیب فشاری شامل موارد زیر هستند:

  1. فشار: زمانی که بیمار مدت طولانی در وضعیت ثابتی باقی بماند، فشار وارد شده بر پوست می‌تواند موجب ایجاد زخم فشاری شود.
  2. برش: زخم فشاری بر اثر برش زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی کششی همچون تخت به سمت بالا بیاید؛ اما بدن بیمار به سمت پایین حرکت کند. در این صورت پوست بدن بر روی تخت کشیده خواهد شد و به دلیل حساس بودن باعث ایجاد آسیب در ساختارهای داخلی آن می‌شود.
  3. رطوبت: یکی‌دیگر از علت ایجاد زخم بستر رطوبت ناشی از عرق، ادرار و مدفوع است که می‌تواند با باقی ماندن بر روی پوست و خیس نگه داشتن آن موجب ایجاد زخم فشاری شود.

علائم زخم بستر

در برخی مواقع زخم فشاری بر اثر فشار قابل توجه در بازه زمانی کوتاه یا فشار ملایم در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود. در هر دو وضعیت باید به‌طور مداوم بدن فرد بیمار کنترل شود تا در صورت مشاهده علائم و نشانه بیماری زخم بستر آن را درمان کرد. علائم بیماری عبارتند از:

تشخیص و درمان زخم بستر

عوامل خطر زخم بستر

افرادی که اختلال حرکتی دارند و نمی‌توانند در حالی که نشسته و یا در بستر هستند حالت و موقعیت خود را تغییر دهند، در معرض خطر ابتلا به زخم‌های فشاری هستند.

۱. بی حرکتی

ممکن است به علت مشکل پزشکی، آسیب نخاعی و دیگر علل باشد.

۲. عدم ادراک حسی

آسیب نخاعی، اختلالات عصبی و سایر شرایط می‌تواند منجر به از ‌دست ‌دادن احساس لامسه شود. ناتوانی در احساس درد یا ناراحتی می‌تواند منجر به عدم آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده و نیاز به تغییر موقعیت شود.

۳. بی اختیاری ادرار یا مدفوع

با افزایش رطوبت پوست خطر آسیب پوستی را افزایش می‌دهد.

۴. تغذیه نامناسب و آب ناکافی

انسان‌ها برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از تخریب بافتی نیاز به مایعات، کالری، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارند. به خصوص کمبود پروتئین، ویتامین C و روی در ابتلا به این زخم‌ها مهم است.

۵. افزایش وزن

مطالعات نشان‌می‌دهد که افراد مبتلا به BMI ۳۰ تا ۳۹.۹ (وزن بالا) حدود ۱.۵ برابر بیشتر در معرض زخم‌های فشاری هستند.

۶. بیماری های مؤثر بر جریان خون

مشکلات پزشکی که می‌توانند جریان خون را تحت تأثیر قراردهند، مانند دیابت و بیماری عروق، خطر آسیب بافتی را افزایش می‌دهند.

نواحی ایجاد زخم بستر

زخم فشاری در سطوح مختلف بدن ایجاد می‌شود؛ اما به‌طور کلی نواحی مشترکی که می‌تواند درگیر زخم‌های فشاری شود برای فرد نشسته عبارت است از:

  1. باسن
  2. دنبالچه
  3. ستون فقرات
  4. سرشانه‌ها
  5. پاها و پشت بازوها

فردی که به‌طور مداوم در رختخواب است می‌تواند در نواحی زیر دچار زخم بستر شود:

  1. پاشنه
  2. مچ پا
  3. شانه‌ها
  4. دنبالچه
  5. آرنج‌ها
  6. پشت سر
  7. لگن
  8. باسن

مراحل ایجاد زخم بستر

زخم بستر را با توجه به مراحل تشکیل آن می توان به چهار درجه تقسیم کرد:

تشخیص زخم بستر

پزشک، پوست را به دقت بررسی می‌کند و سپس آن را بر اساس ظاهر آن مرحله بندی می‌کنند. مرحله بندی به تعیین بهترین درمان برای شما کمک می‌کند. همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌های خاصی را برای بررسی عفونت‌ها تجویز کند مانند:

اينستاگرام کلينيک صدف

بهترین و سریعترین درمان زخم بستر

تغییر مکرر وضعیت نشستن یا خوابیدن به درمان زخم بستر و جلوگیری از ایجاد زخم‌های جدید کمک می‌کند. درمان زخم بستر بسته به شدت آن می‌تواند در منزل یا بیمارستان صورت گیرد. سایر اقدامات خاص برای درمان زخم بستر شامل موارد زیر است:

کاهش فشار روی ناحیه مربوطه

استفاده از پدهای فومی و بالش‌های نرم برای نگه داشتن نواحی آسیب دیده و کمک به درمان زخم بستر می‌تواند مفید باشد. این وسایل می‌توانند به تغییر موقعیت بدن در حالت استراحت کمک کنند.

تمیز کردن زخم بستر

زخم بستر وقتی در مراحل اولیه است، بهتر است حتماً با آب و صابون ملایم به طور منظم شسته شود. زخم‌های باز را در هر بار تعویض پانسمان با سرم سالین بشویید تا تمیز شده و عمیق‌تر نشود.

پوشاندن زخم بستر

برای درمان زخم بستر از پانسمان‌های خاص استفاده کنید. پانسمان‌هایی که ضد میکروبی یا هیدروکلوئیدی هستند یا حاوی اسید آلژینیک هستند، ممکن است بهترین گزینه‌های ممکن برای درمان زخم بستر باشند.

استفاده از کرم های موضعی ترمیم کننده برای درمان زخم بستر

کرم‌های ضد باکتری می‌توانند به مبارزه با عفونت در حال گسترش در زخم بستر کمک کرده و در برابر وسعت یافتن زخم، از پوست آسیب دیده محافظت به عمل آورند.

برداشتن بافت مرده از روی پوست

به منظور کمک به درمان زخم بستر می‌توان بافت مرده را از روی پوست برداشت. البته این کار تحت نظارت پزشک باید صورت گیردو از ابزار خاصی استفاده شود.

استفاده از تشک های مواج برای درمان زخم بستر

در بازار می‌توانید بعضی از تشک‌های مواج را بیابید که در درمان زخم بستر مؤثر واقع شوند. برای اینکه چه نوع تشکی خریداری شود، بهتر است با پزشک مشورت صورت گیرد.

استفاده از آنتی بیوتیک

به منظور درمان عفونت‌های پوست یا استخوان به هنگام زخم بستر، ممکن است آنتی بیوتیک خاصی توسط پزشک تجویز شود که حتماً باید از آن استفاده نمود.

جراحی برای درمان قطعی زخم بستر

در مواردی که زخم بستر از لحاظ گسترش در مراحل شدید باشد، ممکن است پزشک به سراغ گزینه جراحی رود. جراحی ممکن است شامل برداشتن بافت مرده، تمیز کردن زخم و بخیه زدن باشد.

پیشگیری از زخم بستر

آیا می دانید بهترین و سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت چیست؟
برای آگاهی از این روش کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :کاویانی [ 1402-08-29 ]
سلام دکتر مادر من عمل کرده و همیشه رو به بالا میخوابید الن چندمدته بالای دنبالچش زخم شده و کبود آیا زخم بستره درمانشه چیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیفت ابرو با تزریق ژللیفت ابرو با تزریق ژل

تزریق ژل به کاهش موثردر کاهش چروک دور چشم و باعث جوانسازی دور چشم می شود . افتادگی ابرو و گونه‌ها از شایع‌ترین اثرات بالا رفتن سن بر روی صورت است. ... ادامه مطلب

مزوتراپی چیست و عوارض آن کدام است؟مزوتراپی چیست و عوارض آن کدام است؟

مزوتراپی روش تزریق غیر تهاجمی برای جوانسازی پوست است ، و برای درمان ریزش مو، چاقی موضعی، تسکین درد و . . . می‌ باشد. ... ادامه مطلب

علائم پوستی بیماری ایدزعلائم پوستی بیماری ایدز

90 درصد افرادی مبتلا به ایدز، در برخی از مراحل بیماری، علائم پوستی و تغییرات را تجربه می کنند. این علائم پوستی می تواند هم مربوط به ابتلا به ایدز باشد و یا ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین