منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

علائم و درمان بیماری لوپوس

آنچه در این مطلب میخوانید

لوپوس چگونه درمان می‌ شود‌؟

داروهایی که برای کنترل بیماری لوپوس تجویز می‌شوند در حقیقت این بیماری را درمان نمی‌کنند و فقط علائم بیماری را کاهش می‌دهند. این بیماری دوره‌های افزایش علائم و کاهش علائم دارد و معمولا با قطع مصرف دارو‌، علائم بیماری دوباره بروز خواهد کرد مگر اینکه در دوره کاهش علائم بیماری قرار داشته باشید. درمواردی ممکن است این بیماری بعد از مدتی به صورت خودبخود درمان شود.

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

روش‌ های درمان لوپوس (کنترل علائم)

داروهای مختلفی برای کنترل علائم لوپوس وجود دارند که بنا به شرایط بیمار و تشخیص پزشکان کلینیک صدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1) داروهای ضد التهابی

این نوع از داروها با کاهش التهاب و درد می‌توانند برخی از علائم لوپوس را کاهش دهند.این داروها معمولا برای کاهش علائمی مانند تب‌، درد مفاصل و تسکین خارش که به دلیل لوپوس ایجاد می‌شوند‌، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای بسیای از افراد‌، ممکن است استفاده از داروهای ضد التهابی تنها گزینه درمانی موجود باشد‌.

برخی از این داروها عبارتند از‌:

آسپرین‌

این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند : ناراحتی معده‌، سرفه خونی‌، مدفوع سیاه و ادرار خونی ایجاد کند. در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس استفاده می‌کنید در زمان تجویز آسپرین به پزشک خود اطلاع دهید‌. مصرف آسپرین در سه ماهه سوم باردار ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و حتما باید با تجویز پزشک و اطلاع پزشک از این موضوع مصرف شود. مصرف آسپرین در سه ماهه سوم بارداری می‌تواند بر سیستم قلبی نوزاد آسیب وارد کند‌.

استامینوفن‌

مصرف این دارو می‌تواند عوارضی مانند ادرار خونی‌، مدفوع سیاه‌، خارش پوستی و احساس خستگی زیاد‌، ایجاد کند. در دوران بارداری از این دارو فقط زمانی استفاده می‌شود که استفاده از این دارو بسیار ضروری باشد.

ایبوپروفن‌

مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند‌: نفخ‌، اسهال‌، سوزش سردل‌، شکم درد‌، کاهش میزان ادرار و سوزش ادرار ایجاد کند. مصرف این دارو در سه ماهه سوم بارداری خطرناک است و بر روی قلب و عروق نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد‌.

بهترین درمان لوپوس در اصفهان

2) کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که عملکردی شبیه به هورمون کورتیزول دارند که از غده آدرنال ترشح می‌شود. کورتیکواستروئیدها سیستم ایمنی بدن را متعادل می‌کنند و به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. علاوه براین‌، کورتیکواستروئیدها خاصیت ضد التهابی بسیار قوی دارند و می‌تواند برای کنترل التهاب ناشی از بیماری لوپوس مورد استفاده قرار گیرند. کورتیکواستروئیدها با تغییر فعالیت‌های گلبول‌های سفید‌، التهاب بدن را کاهش داده و تورم‌، حساسیت‌، درد‌، تب و التهاب ناشی از لوپوس را کاهش می‌دهند.

برخی از داروهای گروه کورتیکواستروئیدها عبارتند از‌:

پردنیزون

مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند‌: عصبانیت و پرخاشگری‌، سردرد‌، سرگیجه‌، بی‌حسی در دست‌ها و پاها‌، افزایش وزن‌، تنگی نفس و .. ایجاد کند. مصرف این دارو در دوران بارداری مضر است و فقط زمانی باید مصرف شود که فواید آن از عوارض جانبی آن بیشتر باشد و حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شود.

متيل پردنيزولون

مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند‌: عصبانیت و پرخاشگری‌، سردرد‌، سرگیجه‌، بی‌حسی در دست‌ها و پاها‌، افزایش وزن‌، تنگی نفس و .. ایجاد کند. مصرف این دارو در سه ماهه سوم بارداری بسیار خطرناک است و می‌تواند مشکلات قلبی برای جنین ایجاد کند .

3 ) داروهای ضد مالاریا

از داروهای ضد مالاریا همراه با سایر داروها برای کاهش علائم لوپوس استفاده می‌شود. با اضافه کردن داروهای ضد مالاریا ممکن است دوز سایر داروهای مصرفی شما کاهش پیدا کند. از داروهای ضد مالاریا معمولا برای کاهش علائمی مانند بثورات پوستی‌، درد مفصلی و زخم داخل دهان استفاده می‌شود. با وجود فواید این داروها‌، نگرانی‌هایی در مورد مشکلات لخته شدن خون با مصرف داروهای ضد مالاریا وجود دارد.

این داروها تولید آنتی بادی‌هایی را که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند را کاهش می‌دهد و می‌تواند اثرات تابش نور خورشید بر روی پوست را نیز کاهش دهد. برخی از داروهای ضدمالاریا که ممکن است برای درمان لوپوس استفاده شود عبارت است از‌:

هیدروکسی کلروکین سولفات

مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند‌: اگزما‌ ، اسهال‌، سرگیجه و سرفه ایجاد کند. مصرف این دارو در دوران بارداری مضر است و حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

4 ) داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن یا ایمونومدولاتورها

در صورتی که مصرف کورتیکواستروئیدها نتواند علائم لوپوس را کاهش دهد‌، ممکن است پزشکان کلینیک صدف برای شما داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن را تجویز کند. این داروها بر روی گلبول‌ های سفید خون تاثیر گذاشته و فعالیت‌ های آن را تغییر می‌دهد. با تضعیف سیستم ایمنی بدن‌، التهاب ناشی از لوپوس کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از این داروها عبارتند از‌:

سیکلوفسفامید

مصرف این دارو می‌تواند شما را در معرض انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار دهد‌. در دوره مصرف این دارو باید از افراد بیمار و یا عوامل بیماری‌ زا به شدت دوری کنید. مصرف این دارو در دوران بارداری مجاز نیست‌.

متوترکسات

مصرف این دارو عوارضی مانند سیکلوفسفامید دارد و در دوران بارداری مجاز نیست.

آزاتیوپرین

این دارو نیز مانند سیکلوفسفامید است.

5 ) داروهای ضد انعقاد خون

لخته شدن خون می‌تواند در بیماران مبتلا به لوپوس بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد. بنابراین برای بیماران مبتلا به لوپوس معمولا داروهای ضد انعقاد خون نیز تجویز خواهد شد. استفاده از این داروها معمولا به صورت مادام العمر است. برخی از این داروها عبارتند از‌:

آسپرین
وارفارین
هپارین

6 ) آنتی بادی‌های مونوکلونال (mAps)

آنتی بادی‌های مونوکلونال (mAps) به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه برای کنترل فعالیت‌های گلبول‌ های سفید خون تولید می‌شوند تا باعث کاهش التهاب در بیماران مبتلا به لوپوس شوند.

مراقبت‌ های مفید برای کاهش علائم لوپوس

با رعایت توصیه‌ها و انجام برخی از اقدامات می‌توانید علائم لوپوس را کاهش داده و از بدتر شدن بیماری تا حدودی جلوگیری کنید. این بیماران باید رژیم غذایی بسیار سالمی داشته باشند و به صورت منظم ورزش کنند .تا جایی که می‌تواند در معرض نور خورشید قرار نگیرید‌. سیگار را ترک کرده و از دود سیگار دیگران دوری کنید.

برای کاهش علائم لوپوس می‌توانید از خوراکی‌ها و گیاهان حاوی مواد ضد التهابی استفاده کنید. سبریجاتی با برگ سبز تیره و همچنین آووکادو برای این مورد بسیار مفید است‌. تا جایی که می‌توانید میزان استرس خود را کاهش دهید. روغن‌های گیاهی مانند روغن اسطوخودوس و روغن نعناع می‌تواند برای کاهش علائم لوپوس بسیار مفید باشد‌.

کلینیک صدف یکی از مجهز‌ترین مراکز پوست و موی شهر اصفهان می‌ باشد که با استفاده از جديدترين و پيشرفته‌ ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات درحوزه پاکسازی پوست به شما عزیزان می ‎‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سماوات [ 1402-07-30 ]
سلام من روی برآمدگی بینی و گونه هام قرمزی ایجاد شده به شکل پروانه ایی آیا همین برای تشخیص لوپوس کافیه یا ممکنه بیماری دیگه ای باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی با تزریق فیلرجوانسازی با تزریق فیلر

فیلرهای پوستی موادی ژل مانند هستند که جهت جبران حجم از دست رفته، صاف کردن خطوط و چروک یا برجسته‌ سازی اجزا صورت به زیر پوست تزریق می‌ شوند ... ادامه مطلب

پیلینگ های گیاهی و شیمیایی چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند؟پیلینگ های گیاهی و شیمیایی چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند؟

پیلینگ شیمیایی و گیاهی پوست یک نوع لایه‌ برداری پوست است که بخش کمی از لا یه سطحی یعنی اپیدرم را جدا می‌ کنند تا سلول‌ های پوست به نوسازی بپردازند ... ادامه مطلب

ویژگی بهترین کلینیکهای پوستویژگی بهترین کلینیکهای پوست

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد ویژگی های بهترین کلینیک پوست و زیبایی در اصفهان در اختیار شما همشهریان عزیز قرار دهیم ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین