منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

بررسی انواع زرد زخم

زرد زخم انواع مختلفی دارد. وجه تمایز انواع زرد زخم، علل و علائم آن‌ ها هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

زرد زخم غیرتاولی

این نوع زرد زخم ، که به آن زرد زخم مسری هم گفته می‌شود، شایع‌ترین زرد زخم در کودکان بوده و بسیار مسری است. این نوع زرد زخم معمولاً با ظهور تاول‌های قرمزی در اطراف دهان و بینی شروع می‌شود.

این تاول‌ها می‌ترکند و رَش قرمزی به جا می‌گذارند که ترشح داشته و بعداً دلمه می‌بندد. این رش، ممکن است خارش داشته باشد اما دردناک نیست. زرد زخم غیرتاولی باعث تورم گره‌های لنفاوی (غدد لوبیا مانندی که برای مقابله با عفونت به بدن کمک می‌کنند) نیز می‌ شود.

زرد زخم تاولی

زرد زخم تاولی نوع نادرتری از این اختلال است که باعث ظاهر شدن تاول‌های بزرگتر روی بالا تنه نوزادان و کودکان خردسال می‌ شود.

این نوع زرد زخم بیشتر در میان کودکان زیر دو سال شایع است. تاول‌ها معمولاً ابتدا روی بالا تنه، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها اوایل شفاف هستند اما بعداً کدر می‌شوند.

معمولاً تاول‌های ناشی از زرد زخم تاولی بیشتر از تاول‌های ناشی از سایر انواع زرد زخم دوام دارند. عموماً نواحی اطراف تاول‌ها قرمز است و خارش دارد.

انواع زرد زخم

اکتیما

اکتیما که نوع جدی‌تر از زرد زخم است، به عمق پایین‌تری از پوست نفوذ می‌کند (و باعث ایجاد تاول‌های پر از مایع یا چرکی می‌شود که به زخم‌های عمیقی تبدیل می‌شوند).

اکتیما جدی‌ترین نوع زرد زخم است زیرا علاوه بر لایه بالایی پوست بر لایه دوم آن نیز تأثیر می‌گذارد. معمولاً تاول‌های دردناک بوده و به زخم‌های باز و ناراحت کننده‌ای تبدیل می‌شوند. همچنین ممکن است گره‌های لنفاوی ورم کرده و بافت اسکار (جوشگاه) تشکیل شود.

مشخصات بالینی زرد زخم

اگرچه زرد زخم اولیه بیشتر نواحی بدون محافظ بدن مثل صورت و دست‌ها را درگیر می‌کند، اما می‌تواند بر بالاتنه و سایر بخش‌های بدن نیز تأثیر بگذارد. این عارضه می‌تواند باعث ظاهر شدن یک یا چند دسته نامنظم از پلاک‌های سطحی تحریک‌پذیر شود. این پلاک‌ها در حین بهبود گسترش یافته و به صورت ضایعه‌های قوسی شکل یا حلقوی درمی‌آیند. گاهی اوقات این عارضه باعث بی‌قراری، تب خفیف و لنفادنوپاتی در کودکان می‌شود.

زرد زخم غیرتاولی

زرد زخم غیرتاولی به صورت یک لکه صورتی رنگ شروع می‌شود که سپس به یک تاول کوچک یا جوش چرکی و در نهایت به یک زخم دلمه بسته تبدیل می‌شود. این عارضه در صورت درمان نشدن بعد از ۲ تا ۴ هفته به دو تشکیل اسکار(جوشگاه) رفع می‌شود.

اکتیما

اکتیما در ابتدا به شکل زردزخم بدون تاول بوده اما سپس به یک زخم نکروتیک تبدیل می‌شود. این نوع زرد زخم به آرامی بهبود یافته و از خود یک اسکار(جوشگاه) به جا می‌گذارد.

زردزخم تاولی

زردزخم تاولی به شکل تاول‌های کوچکی آغاز می‌شود که بعداً به آب‌کیسه‌های شُل و شفافی تبدیل می‌شوند. این عارضه بدون به جا گذاشتن اسکار(جوشگاه) بهبود می‌یابد.

علل زرد زخم

زرد زخم حاصل عفونی شدن پوست توسط انواع خاصی از باکتری‌ها است. این وضعیت می‌تواند به چند طریق رخ دهد:

تماس پوست با پوست فردی که دچار زرد زخم است.
دست زدن به وسایلی که یک فرد مبتلا به زرد زخم با آن‌ها در تماس بوده مانند حوله، رختخواب و اسباب‌ بازی‌ ها
آسیب‌دیدگی پوست
نیش حشرات
گاز گرفتگی توسط حیوانات

عوامل خطرزا

عواملی که احتمال بروز زرد زخم را بالا می‌برند عبارتند از:

سن: بیشتر کودکان ۲ تا ۵ ساله به زرد زخم دچار می‌شوند. زرد زخم به این دلیل بیشتر در کودکان شایع است که سیستم ایمنی آن‌ ها به طور کامل رشد نیافته و اینکه آن‌ها معمولاً وقتشان را بیشتر در جاهایی مثل مدرسه و مهدکودک‌ها می‌گذرانند که به راحتی باعث پراکنده شدن عفونت می‌شوند.
محیط‌های شلوغ: زرد زخم به راحتی در مدارس و مهدکودک‌ها به دیگران انتقال می‌یابد.
هوای گرم و مرطوب: زرد زخم بیشتر در تابستان شایع است.
ابتلا به دیابت: برخی افراد ناقل استافیلوکوک اورئوس هستند (این باکتری‌ها می‌توانند بدون ایجاد هیچگونه مشکلی در بینی بعضی افراد زندگی کنند، البته گاهی اوقات با وارد شدن به آسیب‌دیدگی پوست اطرافشان باعث بروز زرد زخم می‌شوند).
برخی ورز‌ش‌ها: شرکت کردن در بعضی ورزش‌ها که در آن پوست افراد با یکدیگر تماس پیدا می‌کند، مانند فوتبال، احتمال ابتلا به زرد زخم را افزایش می‌دهد.
پارگی پوست: باکتری عامل زردزخم اغلب از طریق یک آسیب‌دیدگی کوچک در پوست، نیش حشرات یا رش وارد پوست می‌شود.

تأثیر استرس بر زرد زخم

زرد زخم گاهی اوقات خارش‌دار و دردناک بوده و باعث تورم گره‌های لنفاوی (غددی که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند) نزدیک ناحیه درگیر می‌شود. در موارد نادری، پاسخ سیستم ایمنی به عفونت زردزخم باعث مشکلات کلیوی می‌شود.

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

استرس می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به زردزخم شود، برای مثال مبتلایان به ایدز و سالخوردگان مبتلا به دیابت یا دارای مشکلات سیستم ایمنی بیشتر در خطر ابتلا به اکتیما قرار دارند که نوعی جدی‌تر و عمقی‌ تر زرد زخم است.

کلینیک صدف در اصفهان با کادر پزشکی متخصص و مجرب به همراه جدیدترین تجهیزات زیبایی، آماده ارائه خدمات در زمینه مزوتراپی مو ، به مراجعه کنندگان گرامی می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ از جمله روش های مدرنی است که با هدف جوانسازی و زیباسازی پوست به وجود آمده اند. این روش ها تا حدودی مشابه هم هستند و هر دو با ... ادامه مطلب

کانتورینگ صورت با روش های غیر جراحی کلینیکالکانتورینگ صورت با روش های غیر جراحی کلینیکال

کانتورینگ صورت یکی از پرطرفدارترین تکنیک ها برای اصلاح فرم صورت است. کانتورینگ می تواند با برجسته تر شدن استخوان گونه، برجستگی چانه یا زاویه سازی خط فک، صورت شما را متعادل تر کند. ... ادامه مطلب

مزوتراپی زیر چشم چیست و چقدر ماندگاری دارد؟مزوتراپی زیر چشم چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

مزوتراپی از جمله درمان های پزشکی غیرتهاجمی مؤثر جهت بهبود بیماری های پوستی می باشد. از مزوتراپی دور چشم جهت درمان تیرگی و پف دور چشم استفاده می گردد. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین