منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / ادم پری فولیکولار یا التهاب فولیکولی چیست

ادم پری فولیکولار یا التهاب فولیکولی چیست

فولیکول ها یک سری حفره هایی هستند که ریشه موها را احاطه می کنند. هرناحیه ای از بدن که مو داشته باشد، به تبع آن فولیکول نیز دارد و مستعد به وجود آمدن التهاب فولیکولی است. فولیکولیت یک وضعیت پوستی شایع است که در آن فولیکولهای مو دچار التهاب می شوند. معمولاً این شرایط توسط عفونت‌های باکتریایی و قارچی ایجاد می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در ابتدا ممکن است ظاهر ضایعات برجستگی های قرمز رنگ یا دانه های چرکی سر سفید اطراف فولیکول های مو باشد. عفونت می‌تواند گسترش پیدا کند و به سمت زخمهای دلمه دار و غیرقابل ترمیم پیش برود. این شرایط تهدید کننده نیست؛ اما می تواند باعث خارش پوست ، التهاب، اذیت و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. درمان التهاب فولیکولی بر اساس نوع و شدت بیماری متفاوت است. موارد خفیف اغلب فقط به درمان های خانگی نیاز دارند. با این حال، موارد شدید ممکن است نیاز به دارو یا درمان های دیگر داشته باشند.

علت ابتلا به التهاب فولیکولی

فولیکولیت در اثر عفونت فولیکول های مو که معمولاً ناشی از استافیلوکوک می باشد ایجاد می شود. فولیکولیت همچنین می تواند در نتیجه ویروس ها، قارچ ها و حتی التهاب ناشی از موهایی ایجاد شود که به داخل رشد می کنند. فولیکولیت می تواند به صورت سطحی یا عمیق طبقه بندی شود و این بستگی به میزان آلوده شدن فولیکول مو دارد. فولیکولیت های عمیق معمولاً شدیدتر هستند. شایع ترین علت آسیب به فولیکول که خطر فولیکولیت را بیشتر می کنند عبارت است از:

عوامل خطر التهاب فولیکولی

التهاب فولیکولی

علائم اِدم پری فولیکولار

علائم فولیکولیت ممکن است بر اساس نوع آن و شدت التهاب متفاوت باشد. از رایج‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برجستگی‌های کوچک یا جوش اطراف فولیکول مو (ممکن است برخی جوش‌ها سرسفید باشند.)
  2. تاول‌های پر از چرک که امکان باز شدن آنها و پوسته‌پوسته شدن پوست وجود دارد.
  3. خارش و سوزش پوست
  4. دردناک و حساس شدن پوست
  5. برآمدگی و التهاب

تشخیص التهاب فولیکولی

پزشک در طول معاینه اول و با نگاهی به پوست می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به فولیکولیت است یا خیر. به منظور تشخیص فولیکولیت معمولاً نیازی به انجام آزمایش‌های خاص نیست مگر اینکه درمان‌ها مؤثر واقع نشوند. در این صورت پزشک شما ممکن است از یک سواب برای نمونه‌برداری از پوست استفاده کند که بررسی کند مشکل ناشی از چیست. به این ترتیب برای درمان آن از تجویز دقیق‌تری استفاده خواهد کرد.

عوارض ناشی از التهاب فولیکولی

رفع التهاب فولیکولی مو پس از لیزر موهای زائد

داروهای موضعی

برای کمک به کاهش تورم، باز کردن منافذ پوست و از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه، می‌توان داروهای موضعی حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا رتینوئیدها را مستقیماً روی نواحی آسیب‌دیده استفاده کرد. بسته به‌ شدت آکنه، می‌توانید این داروها را بدون نسخه یا با نسخه خریداری کنید.

داروهای خوراکی

متخصص ممکن است گاهی اوقات داروهای خوراکی را برای درمان آکنه‌ای که پس از لیزر موهای زائد ایجاد می‌شود توصیه کند. عفونت‌های باکتریایی مرتبط با جوش‌های آکنه ممکن است با آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین یا مینوسیکلین درمان شوند.

لایه ‌برداری شیمیایی

یک محلول شیمیایی روی پوست اعمال می‌شود تا بیرونی‌ترین لایه سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و منافذ را باز کند. لایه برداری شیمیایی می‌تواند به پاک‌سازی پوست مستعد آکنه کمک کند و با تشویق به گردش سلولی پوست و کاهش التهاب،PIH را کاهش دهد.

کرم‌ های کورتیکواستروئیدی

پس از لیزر موهای زائد، متخصص ممکن است کرم‌های کورتیکواستروئیدی را برای کاهش التهاب و قرمزی ناشی از آکنه توصیه کند. این کرم‌ها می‌توانند به‌طور مؤثر التهاب ناشی از فولیکولیت یا سایر بیماری‌های پوستی را مدیریت نمایند؛ زیرا پاسخ ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.

نوردرمانی

پس از لیزر موهای زائد ، آکنه ممکن است با نور درمانی که به آن فتوتراپی نیز گفته می‌شود، درمان شود. انواع مختلف نور، مانند نور قرمز یا آبی، می‌توانند باکتری‌هایی را که باعث آکنه می‌شوند را هدف قرار داده و از بین ببرند.

میکرودرم ابریژن

یک روش زیبایی غیرتهاجمی که به نام میکرودرم ابریژن شناخته می‌شود که شامل استفاده از دستگاهی برای لایه‌برداری ملایم و لایه رویی پوست است. این روش به پاک کردن منافذ مسدود شده و کاهش اسکار آکنه یا PIH کمک می‌کند.

اجتناب از محصولات تحریک‌کننده

پس از لیزر موهای زائد، مهم است که استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد محرک در نواحی تحت درمان، خودداری کنید. این محصولات پتانسیل تشدید تحریک پوست و جوش‌های آکنه را دارند. در عوض، محصولات مراقبت از پوست ملایم و غیر کومدون زا را انتخاب کنید که برای افراد دارای پوست حساس یا مستعد جوش طراحی‌ شده‌اند.

روتین مراقبت از پوست مناسب

ایجاد یک روتین مراقبت از پوست خوب می‌تواند به پیشگیری و کنترل آکنه بعد از لیزر موهای زائد کمک کند. بعد از دو بار تمیز کردن ملایم نواحی تحت درمان با یک پاک‌کننده ملایم در روز، از یک مرطوب‌کننده غیر کومدون زا استفاده کنید. از ترکاندن یا کندن ضایعات آکنه نیز خودداری نمایید؛ زیرا انجام این کار می‌تواند التهاب را تشدید کند و جای زخم آن باقی بماند. علاوه بر این روش، می‌توان با استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30، از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV و PIH محافظت کرد.

اينستاگرام کلينيک صدف

درمان التهاب فولیکولی

درمان فولیکولیت بستگی به نوع و شدت شرایط، مراقبت هایی که شما انجام داده اید و عملکرد شما دارد. حتی اگر درمان کمک کننده باشد فولیکولیت ممکن است عود کند.

داروهای مورد استفاده در درمان فولیکولیت

سایر راه های درمانی

درمان خانگی فولیکولیت

مراقبت ها و درمان خانگی فولیکولیت در موارد خفیف مؤثر واقع می شوند. برخی رویکردهای زیر می تواند به تخفیف ناراحتی ناشی از فولیکولیت کمک کرده و روند بهبود را تسریع کند و مانع از گسترش فولیکولیت شود:

برای آگاهی از قیمت هر جلسه لیزر سایناشور برای رفع موهای زائد ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ویژگی کلینیک کاشت موویژگی کلینیک کاشت مو

برای اینکه از نتایج کاشت مو راضی باشید ، نیاز است که برای پیوند مو به کلینیک‌ های پوست و موی معتبر که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند مراجعه کنید . ... ادامه مطلب

بهترین روشهای رفع افتادگی گوشه لببهترین روشهای رفع افتادگی گوشه لب

افتادگی گوشه های لب یا خطوط ماریونت، خطوط گوشه های به پایین چرخیده دهان هستند که به دلیل انقباض عضله depressor anguli oris ایجاد می شوند ... ادامه مطلب

اثر اندولیفت بر جای جوشهای صورت و بدناثر اندولیفت بر جای جوشهای صورت و بدن

اندولیفت، روشی نوین به منظور تحریک بافت‌ های عمقی جهت ساخت کلاژن‌ های جدید به منظور رفع جای جوش می‌ باشد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین